Szeretettel köszöntelek a Moto-Mulató közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Moto-Mulató vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Moto-Mulató közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Moto-Mulató vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Moto-Mulató közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Moto-Mulató vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Moto-Mulató közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Moto-Mulató vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A JAWA gyár története 1.rész: 1878 január 23-án született Frantisek Janecek, Klaster nad Dedinou-ban, Kelet-Csehország egyik legkisebbfalujában az akkori Csehszlovákiában. Szakközépiskolába Prágába járt, ahol gépészetet tanult, majd tanulmányait a Berlini Egyetemen folytatta. Később visszatért Prágába, ahol Kolbennek kezdett dolgozni a Vysocanyban (az egyik legnagyobb társaság Bohemiában). 23 éves volt, mikor megbízták egy Hollandiában induló új gyár vezetésével. Itt ismerte meg jövendőbeli feleségét. Egy nap, miközben munkába kerékpározott, összeütközött egy autóval. Az autó sofőrje hazavitte, majd a lánya ápolta. Nem sokkal később feleségül vette a lányt. 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában. Az I. világháborúban eltöltött rövid frontszolgálat után visszatért a tervezőasztal mögé és hamarosan hatvan szabadalmat jegyzett. Az akkor legismertebb találmány Janecek kézigránátja volt. Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janecek rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. Nem volt idő saját erőforrás kifejlesztésére, így Janecek az ausztriai Puch gyár kéthengeres, kétütemű motorja, a berlini Schliha kétütemű motorja és az új Wanderer 500 cm3-es motorja között válogatott. Végül Janecek a Wanderert választotta.
Mivel a német motorgyártás összeomlott, a Wanderer a gyártás leállítása mellett döntött. Ennek oka az volt, hogy nem tartották kifizetődőnek a BMW-vel való közvetlen versengést. A JAWA név a Janecek és Wanderer nevek első két
betűiből állt össze. Habár Janeceknek nem volt semmi tapasztalata a motorkerékpárok területén, de a gyártási technológiák területén otthonosan mozgott. Amikor az első Jawa 500 a boltokba került, már az első villa sajtolt acéllemezből készült, és nyeregtank a háromszögletű benzintank helyett. Ezt követték a fejlesztések a kenési rendszeren, a hengerfejen, a csapszeg
csapágyakon és a karter légtelenítés.
Bike is Born 2.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
BMW and GTL
Supermoto oktatás
Bike is Born 5.
Bike is Born 4.